MANDAG – Fagdag: Dansk
Mandag og tirsdag har vi fokus på dansk.
Klasse | Opgaver / aktiviteter | Lærer |
2. kl | Læsebånd
Læs 25 min. Det kunne være nogle tidligere læste historier i vores d’dansk grundbogen fra side 4-81.Ellers kunne man se på følgende link; https://gratisborneboger.wordpress.com/ https://frilaesning.dk/ https://laeslos.gyldendal.dk/ https://fagbog.gyldendal.dk/ Lav 4 sider i enten a- bogen eller b- bogen. Eleverne har fået udleveret enten en a eller b bog. Materialet er ekstra dansk som eleverne nemt selv kunne arbejde med. Træn de diktatord vi har haft i kassen tidligere. Eleverne har tidligere fået udleveret et ark med 12 måder som kunne hjælpe med stavetræningen. Lav 3 sider i Skriv pænt hæfte – træning af håndskrift. Påmind eleverne om , at når de træner deres håndskrift så skal de husk på følgende 3 ting; skriv pænt, skriv tydeligt og skriv læseligt. Lidt sjov og hygge læring https://fagportaler.gyldendal.dk/ Under fagportalerne scroller man ned og finder leg og lær portalen. En del spændende aktiviteter for eleverne. Træningsopgaver https://dansk0-2.gyldendal.dk/traening Forskellige bud på dagens aktiviteter |
Osman |
3. kl | OLE LUND KIRKEGAARD + GUMMI TARZAN
Vi fortsætter vores forløb om Ole Lund Kirkegaard. Du skal læse om Ole Lund Kirkegaard i D’Dansk – Fællesbog: s. 206 (opgave 1, det blå område) og s. 222-223 Derefter skal du løse opgaver om Ole Lund Kirkegaard + Gummi Tarzan i Træningshæftet: s. 112 s. 113-116 og s. 118 |
Rahela |
4. kl | Læse og læseforståelse
Læs bogen “Per og bette Mads” skrevet af Ole Lund Kirkegaard” (vedhæftet) Skriv en boganmeldelse (skabelon vedhæftet), og send den til min mail ae@vejleps.dk onsdag d.1.april Grammatik http://www.opgaveskyen.dk/wp-content/uploads/2016/01/brug-komma-og-menogeller.pdf – træner komma og punktum http://www.opgaveskyen.dk/wp-content/uploads/2016/01/Fra-tegneserie-til-tekst.pdf – træner skrivning |
Aysun |
5. kl | Læse og læseforståelse
Læs bogen “Per og bette Mads” skrevet af Ole Lund Kirkegaard” (vedhæftet) Skriv en boganmeldelse (skabelon vedhæftet), og send den til min mail ae@vejleps.dk onsdag d.1.april Grammatik http://www.opgaveskyen.dk/wp-content/uploads/2016/01/brug-komma-og-menogeller.pdf – træner komma og punktum http://www.opgaveskyen.dk/wp-content/uploads/2016/01/Fra-tegneserie-til-tekst.pdf – træner skrivning |
Aysun |
6. kl | Læseforståelsesopgaver https://dansk3-6.gyldendal.dk/forloeb/laesning/laeseforstaaelse Under fanen forløb-læsning er der læseforståelsesopgaver: der træner I læsehastighed/tempo, forståelse og ordforråd. | Fadime |
7. kl | Grammatikopgaver https://dansk.gyldendal.dk/traening/grammatik Alle opgaver løses.
Tegnsætningsopgaver https://dansk.gyldendal.dk/traening/tegnsaetning Alle opgaver løses. |
Fadime |
8. kl | Grammatikopgaver
https://dansk.gyldendal.dk/traening/grammatik/find-ordklassen niveau 1-3 https://dansk.gyldendal.dk/traening/grammatik/find-saetningsled nivaru 1-3 https://dansk.gyldendal.dk/traening/tegnsaetning/komma alle kommaøvelserne |
Rikke |
9. kl | Retskrivning https://dansk.gyldendal.dk/traening/retstavning – alle opgaverne
Reskrivningstest (webprøve) på gyldendal.dk 13:00-14:30 |
Rikke |
TIRSDAG – Dansk
Vi fortsætter med dansk i dag
Klasse | Opgaver / aktiviteter | Lærer |
2. kl | Læsebånd
Læs 25 min. Det kunne være nogle tidligere læste historier i vores d’dansk grundbogen fra side 4-81.Ellers se link fra mandag Lav 4 sider i enten a- bogen eller b- bogen. Eleverne har fået udleveret enten en a eller b bog. Materialet er ekstra dansk som eleverne nemt selv kunne arbejde med. Træn de diktatord vi har haft i kassen tidligere. Eleverne har tidligere fået udleveret et ark med 12 måder som kunne hjælpe med stavetræningen. Lav 3 sider i Skriv pænt hæfte – træning af håndskrift. Påmind eleverne om , at når de træner deres håndskrift så skal de husk på følgende 3 ting; skriv pænt, skriv tydeligt og skriv læseligt. Lidt sjov og hygge læring https://fagportaler.gyldendal.dk/ Under fagportalerne scroller man ned og finder leg og lær portalen. En del spændende aktiviteter for eleverne. Træningsopgaver https://dansk0-2.gyldendal.dk/traening Forskellige bud på dagens aktiviteter |
Osman |
3. kl | DRAGEN
I dag skal du læse Dragen i D’Dansk – Fællesbog s. 207 – 219 Løs opgaverne i Træningshæftet: s. 106 – 111 |
Rahela |
4. kl | ||
5. kl | ||
6. kl | Grammatikopgaver https://dansk3-6.gyldendal.dk/traening/grammatik
Der skal I i gang med de forskellige repetitionsopgaver. Læseforståelsesopgaver https://dansk3-6.gyldendal.dk/forloeb/laesning/laeseforstaaelse Under fanen forløb-læsning er der læseforståelsesopgaver: der træner I læsehastighed/tempo, forståelse og ordforråd. |
Fadime |
7. kl | Forfatterskaber
1.Jesper Wung Sung 2. Yahya Hassan 3. Tove Ditlevsen https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/forfatterskaber Alle tilhørende tekster og opgaver løses. Genreopgaver Pressefoto https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/genrer/pressefoto Graphic novels https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/genrer/graphic-novels |
Fadime |
8. kl | Grammatikopgaver
https://dansk.gyldendal.dk/traening/retstavning/ene-eller-ende alle opgaverne https://dansk.gyldendal.dk/traening/retstavning/ord-der-forveksles alle opgaverne Retskrivningstest (webprøver) fra kl. 13:00-14:30 |
Rikke |
9. kl | Grammatik
https://dansk.gyldendal.dk/traening/grammatik -alle opgaverne Tegnsætning https://dansk.gyldendal.dk/traening/tegnsaetning – alle opgaverne |
Rikke |
ONSDAG – Fagdag: Matematik
Onsdag har vi fokus på matematik. Følg lærernes vejledning og lad hele dagens tema derhjemme være omkring matematik. I kan under legen lave en butik derhjemme så børnene kan lære at styre penge, regne og fylde varer mv.
Klasse | Opgaver / aktiviteter | Lærer |
2. kl | Lav de sidste sider i matematrix 2a færdig. Side 80-81.
Rema 2a side 10-13. Der findes qr code ved de forskellige sider øverste højre hjørne. Dette kan i nemt bruge for, at få forklaret opgaverne eller en gennemgang af opgaverne. Træningsopgaver i matematik; http://www.matematikbogen.dk/ExerciseOverview.aspx?level=1 https://matematik0-3.gyldendal.dk/ matematisk spil |
Osman |
3. kl | Rema 3a Decimaltal side 10-13.
Rema 3a Regnløs 32-35. Rema 3a Diagrammer 60-63. Hvis man har lavet det ovenstående sider, og har god tid samt overskud, så må eleverne gerne arbejde videre og lave de sider som de mangler i rema 3a færdigt. Der findes qr code ved de forskellige sider øverste højre hjørne. Dette kan i nemt bruge for, at få forklaret opgaverne eller en gennemgang af opgaverne. matematiske spil https://www.matematikfessor.dk/games https://mattip.dk/elev/alle-spil/ Ekstra Der er en bredt udvalgt af online portaler og hjemmesider som eleverne kan bruge. Hvis i kigger tilbage på ugeplanerne 12-13, som jeg havde lagt ud via famly, så ville i kunne finde en liste med diverse hjemmesider, portaler og links som jeg har lagt ind. |
Osman |
4. kl | Se vedhæftet fil i famly –
Side 48-53.
Tegn og besvar opgaverne på papir eller et hæfte- gem det. Jeg samler ind når vi mødes igen. I er også velkommen til at prøve at besvare opgaverne på excel, hvis i vil prøve af 🙂 https://matematrix.alinea.dk/brug jeres uni login
https://www.matematikfessor.dk Her kan i se video om geometriske figurer Brug uni login og søg på figurer. Jeg har lagt nogle opgaver ind på matematikfessor.dk, prøv at kigge også på dem. |
Yasemin |
5. kl | Opgaver på www.matematikfessor.dk | Uzma |
6. kl | Opgaver på www.matematikfessor.dk | Uzma |
7. kl | Opgaver på www.matematikfessor.dk | Uzma |
8. kl | I skal lærer at lave jeres egne formler og funktioner. Det er meget vigtigt til stort set alle opgaver, og især både skriftlig og mundtlig eksamen.
Følg dette forløb. https://matematik.gyldendal.dk/forloeb/funktioner-og-sammenhaenge/i-beskrivelse-af-sammenhaenge Her kan i se hvordan man gør: https://www.youtube.com/watch?v=NCeR0tp8GJ8 Jeg vil være til rådighed Google Meet: https://meet.google.com/zsc-ktdy-jcu mellem kl 9.00 og 15.00 hvis i har spørgsmål. I skal bruge jeres VejlePS mail for at deltage |
|
9. kl | Øve mundtlig matematik.
Se eksempel på prøve: https://matematik.gyldendal.dk/proeven/mundtlig-proeve/eksempel-paa-mundtlig-proeve-video I skal lave mundtlig matematik. Løst først opgaverne. Skriv noter undervejs så i kan huske hvad i har gjort. Når i er klar til at vise hele opgaven, så film gennemgangen af resultaterne og jeres forklaringer, med jeres telefon eller på computeren, og send filen/filerne til min mail. I skal kun løse et oplæg. Enten denne: https://matematik.gyldendal.dk/proeven/mundtlig-proeve/proeveoplaeg/kapitler/opsparing Eller denne: https://matematik.gyldendal.dk/proeven/mundtlig-proeve/proeveoplaeg/kapitler/spil Jeg vil være til rådighed Google Meet: https://meet.google.com/zsc-ktdy-jcu mellem kl 9.00 og 15.00 hvis i har spørgsmål. I skal bruge jeres VejlePS mail for at deltage |
TORSDAG – Naturfag
Klasse | Opgaver / aktiviteter | Lærer |
2. kl | Vi starter på nyt emne ‘Mål Vejret’
Intro spørgsmål:
Derefter læser I de to tekster, og løs alle de læse-guide opgaver: Temperatur Regnvejr Til sidst laver I jeres egen regnmåler som er vist nederst i linket. Hvis I har en have, så kan I placere jeres hjemmelavet regnmåler i jorden, og se fra dag til dag regn i mm. Jeres svar og hjemmelavet regnmåler sendes til min mail |
Adnan |
3. kl | Vi starter på et nyt emne: ‘Kort og kompas’
Intro spørgsmål:
Derefter skal I lære at bruge Google Maps. Find Vejle Privatskole og jeres klasselokale. Lav de andre opgaver på siden også: Læs teksten ‘Kort’ og løs alle opgaverne i Læse-guide: Tegn jeres vej til VPS skolen fra dit hjem på et større papir/pap(hvis det er muligt). Tegn /farv jeres kort, og brug de symboler/signatur som er på siden.Brug Google Maps: Alle svar og jeres kort sendes til min mail |
Adnan |
4. kl | Vi starter på et nyt emne: ‘Vandforbrug og spildevand’
Kig på billedet og skriv hvad I bruger vand til derhjemme: Læs og besvar alle de Læseguide spørgsmål: Derefter skal du skrive om din vandforbrug: Til sidst tegner I vandrør i jeres lejlighed/hus: Alle tegninger og svar sendes til min mail |
Adnan |
5. kl | Vi afslutter emnet for marts. I dag er det : ‘Øret’
Læs og besvar alle Læseguide opgaver: Se video om ørets funktion, og skriv ned alle dele af øret: https://www.youtube.com/embed/uM3KHkh5UyA?end=60?iv_load_policy=3&rel=0&showinfo=0 Derefter tegner i ørets anatomi(opbygning). Til sidst forbereder I en lille præsentation om øret til søskende eller forældre. |
Adnan |
6. kl | Vi fortsætter med arbejdet med mad og hvor maden kommer fra. Nu fokusere vi på Kost og Sundhed.
Følg forløbet og svar på spørgsmålene. Prøv om i kan lave forsøgene derhjemme. https://natur-teknologi4-6.gyldendal.dk/5-6-klasse-forloeb/mennesket/kost-og-sundhed Jeg lægger hjælp og forklaringer her: https://www.youtube.com/playlist?list=PLM52Wyu1WpVRfgQAnw5BGdqn9PJo7RPPT |
|
7. kl | Vi arbejder med “Jordens opbygning”
Læs og besvar spørgsmålene i “Læseguiden”. https://portals.clio.me/dk/geografi/emner/jordkloden/jordens-opbygning/introduktion/ https://portals.clio.me/dk/geografi/emner/jordkloden/jordens-opbygning/jordens-overordnede-sfaerer/ https://portals.clio.me/dk/geografi/emner/jordkloden/jordens-opbygning/jordens-indre/ https://portals.clio.me/dk/geografi/emner/jordkloden/jordens-opbygning/pladetektonik/ https://portals.clio.me/dk/geografi/emner/jordkloden/jordens-opbygning/jordskaelv/ se Youtubevideoen: https://www.youtube.com/watch?v=2g-nosPgDsE MADKUNDSKAB: Valgfri madret der indeholder æg – ingen kager el. desserter. Kostrådene skal tænkes med i retten. |
Uzma |
8. kl | Vi skal øve os i at undre os over verden, undersøge verden og svare på vores undren. Måske finder vi svar, måske ikke. Men vi kan hvert fald forsøge.
Og så skrive en lille side om hvad vi undrede os over og hvad vi fandt ud af. I får hver især et spørgsmål. Og så finder jeg tekster til jer. Jeg skriver det til jeres mail. Jeg vil være til rådighed Google Meet: https://meet.google.com/zsc-ktdy-jcu mellem kl 9.00 og 15.00 hvis i har spørgsmål I skal bruge jeres VejlePS mail for at deltage |
|
9. kl | Opgave 1.
Vi skal øve os i at undre os over verden, undersøge verden og svare på vores undren. Måske finder vi svar, måske ikke. Men vi kan hvert fald forsøge. Og så skrive en lille side om hvad vi undrede os over og hvad vi fandt ud af. I får hver især et spørgsmål. Og så finder jeg tekster til jer. Jeg skriver det til jeres mail. Jeg vil være til rådighed Google Meet: https://meet.google.com/zsc-ktdy-jcu mellem kl 9.00 og 15.00 hvis i har spørgsmål. I skal bruge jeres VejlePS mail for at deltage Opgave 2. Det er muligvis eksamenstid lige om lidt. For at få et inblik i den Fællesfaglige prøve, vil jeg anbefale jer at følge dette forløb: https://naturfagsproeven.gyldendal.dk/forloeb/4-den-enkeltes-og-samfundets-udledning-af-stoffer Nederst i forløbet, er der også en gennemgang af hvordan man kan bruge dette forløb, hvis man trækker enmnet til eksamen. |
FREDAG – Fremmedsprog (Engelsk & Tysk)
Klasse | Opgaver / aktiviteter | Lærer |
2. kl | Emne ‘My Body’
Se video og skriv alle ord du hører: Derefter placere de rigtige kropsdele: Syng og danse tid: Find de rigtige kropsdele, del 2:
|
Adnan |
3. kl | Emne: Food
Se video og øv dig med at sige: ‘I like…I don’t like :’ Se video, læs og oversæt teksten ‘Lunch’+ læseguide opgaver: Skriv hvad du har spist til middag: |
Adnan |
4. kl | New topic – InEnglishPlease.dk
|
Tatiana |
5. kl | New topic – InEnglishPlease.dk
|
Tatiana |
6. kl | New topic – InEnglishPlease.dk
—————————————————————————- Tysk- Grammatik øvelser Modal verber: 1 https://my.clio.me/dk/quiz/4c04c674-37dc-a863-20be-0a81fa2017ec/try 2 https://my.clio.me/dk/quiz/0b54db9d-650a-17a6-a836-86534de6d978/try Personlige pronomener 1 https://my.clio.me/dk/quiz/067e0903-e706-bf95-974c-1ac604a51151/try 2 https://my.clio.me/dk/quiz/a45fed0d-7954-f331-5592-b87859e64d0f/try Præpositioner 1 https://my.clio.me/dk/quiz/66c1ce88-cd04-9ad7-3262-2d02e6188c1d/try 2 https://my.clio.me/dk/quiz/38be292a-95b6-ec32-1752-383f7b7c5aeb/try 3 https://my.clio.me/dk/quiz/67fdcbd6-cb6d-e6dd-815f-0b3d336df9e5/try |
Tatiana
——————– Adnan |
7. kl | New topic – InEnglishPlease.dk
————————————————————————— Tysk- Grammatik øvelser Possessive pronomener 1 https://my.clio.me/dk/quiz/bf844e5a-a3ee-0d52-bb50-8c592c83a031/try 2 https://my.clio.me/dk/quiz/1ae9807a-0e1b-80a4-0410-b0e0fde6f4b8/try Præpositioner: 1 https://my.clio.me/dk/quiz/2d2f3969-6d88-bd9c-d421-499d62de5407/try 2 https://my.clio.me/dk/quiz/6685476c-9392-ffab-ec56-c6f0625d0d35/try Sein: 1 https://my.clio.me/dk/quiz/89ce5ae4-2ccc-7488-2ebf-ae760e667d55/try 2 https://my.clio.me/dk/quiz/6d4de607-4354-52f7-7110-420b48eaaf91/try 3 https://my.clio.me/dk/quiz/51317a18-407a-3452-7ce6-44313c8b8646/try |
Tatiana
——————— Adnan |
8. kl | New topic – InEnglishPlease.dk
————————————————————————- Tysk- Webprøver I har to test på selve dagen(fredag, 3 april): 1.Lyttetest , fra 10:00 til 12:00 2.Læseforståelse, fra 12:30 til 14:30 |
Tatiana
———— Adnan |
9. kl | Fokus på jeres samlede pensum samt de resterende sider i break. Derudover læser I alle de tekster til og med sidste forløb om Human rights( alt hvad vi har gennemgået siden august 2019). Alle tekster udover grundbøgerne har I fået udleveret eller også er de scannet ind og vedhæftet på classroom. Dertil ser I spillefilmen ”Beasts of no nation” på netflix. Filmen er en udmærket måde at forstå hvordan børn bliver bortført/truet til at være”child soldiers” i tredjeverdens -lande. Filmen bliver en del af pensum.
Opgivelserne vil blive sat ind i classroom. ———————————————————————- Tysk- Webprøver I har to test på selve dagen(fredag, 3 april): 1.Lyttetest , fra 10:00 til 12:00 2.Læseforståelse, fra 12:30 til 14:30 |
Fadime
——————— Adnan |