Vores dagligdag

Den daglige struktur

Faste rutiner og daglig struktur! Vi handler ens i alle stuer

Morgen

Koran oplæsning - Børnene hører Koran i baggrunden, det er vores stille stund

Formiddag

Danske børnesange relaterer til dagens aktivitet

Eftermiddag

Ney musik, nu skal vi slappe af og vi møder forældrene med ney musik i baggrunden.

“Det vi skal gøre, skal give mening”

Hver handling i dagligdagen hænger sammen med det pædagogiske perspektiv

Vores daglige praksis og særlige fokusområder:

I vores daglige praksis udfører vi en dag en lang række aktiviteter, der bidrager til – ”Barnets alsidige personlige udvikling” ”Kulturelle udtryksformer og værdier” samt ”Sproglige og Sociale kompetencer” udefra læreplanstemaet f.eks.:

  • Når børn møder om morgenen, gør vi meget ud af at hilse godmorgen – så det er rart og positivt at træde ind i huset. ”Jeg bliver set, jeg bliver hørt, jeg har betydning”
  • Miljøet & hygiejnen i institutionen betyder meget for os, derfor ønsker vi at børnene har hjemmesko med og tager det på, når de kommer ind på stuen.
  • Der vinkes farvel, måske med sin yndlings voksen, hvis barnet bliver afleveret. Der er nu mulighed for at finde en eller flere venner at lege med, eller dagen kan starte stille og roligt med at få en lille historie, lægge puslespil, tegne, skrive, spille et af vores mange spil og meget mere sammen med en voksen. Vi tager stille og roligt hul på dagen indtil ”samlingsstund” hvor børnene, efter en fælles oprydning af de aktiviteter der ikke skal fortsætte, sætter sig i rundkreds. Dette foregår på alle stuer.
  • Samlingsstunden er en daglig rutine. Børnene ”råbes op” og de tæller på skift, hvor mange der er tilstedet, og vi kan faktisk tælle på ret mange sprog. ”Tælleren” kan vælger en hjælper og de to står for at servere frugt og senere at dække bord og sige ”VÆR´S GO´AT SPISE”. Det er en meget populær opgave. Vi snakker om hvem af børnene der mangler, om hvorfor de ikke er i børnehave. Om de har ferie, er syge og at vi glæder os til at se dem igen.
  • Vi taler om de tilstedeværendes egne oplevelser i forbindelse med ferie, sygdom m.m. Også vejret får en snak. Hvad tøj skal vi have på i dag når vi går ud, er det koldt eller varmt?
  • Vi tager kufferten frem og synger – rimer – danser – mimer – fortæller eventyr og historier med eller uden bog – optræder for hinanden – digter – leger huskelege, regellege og meget andet.
  • Samlingsstunden skal være sjov og hyggelig.
  • Herefter spiser børnene frugt/ mad.

Vi har en fast legetøjsdag i ugen og det er fredag. Legetøjet der tages med i børnehaven & vuggestuen er på eget ansvar.  Personalet vil ikke stå til regnskab for, hvis det bliver væk eller bliver ødelagt.